انواع ایموبلایزر

با پیشرفت تکنولوژی سیستمی به نام ایموبلایزر (immobilizer ) یا همان سیستم ضد سرقت جهت افزایش امنیت خودرو وارد صنعت خودروسازی شد .

ایموبلایزر چیست ؟

این سیستم نوعی قطعه الکترونیکی است که بر روی خودرو نصب میشود و عملکرد ان به گونه ای میباشد که در صورت نبود سوئیچ اصلی خودرو (یا همان چیپ سوئیچ ) از روشن شدن خودرو جلوگیری میکند

ایموبلایزر های به کار رفته در خودروهای تولید سایپا

در ایران از اسفند ماه سال 1385 سیستم ایموبلایزر بر روی خودروهای تولید شرکت سایپا نصب شده است .

اولین خودرویی که سیستم ایموبلایزر در آن نصب شد خودرو پراید بود که ایموبلایزر نصب شده بر روی ان ایموبلایزر والئو و ایموبلایزر زیمنس(ICU 1 ) بود .

به طور کلی در ایران اولین خودرویی که سیستم ایموبلایزر بر روی آن نصب شد خودروی پراید بود اما ما تصمیم گرفتیم تا چارتی را برای شما علاقه مندان به این مطلب منتشر کنیم تا از روی سال ساخت خودرو مورد نظر بتوانید نوع سیستم ایموبلایزر به کار رفته در آن را پیدا کنید تا در حین انجام کار از سرعت بالایی برخوردار باشد 

یکی از مهمترین شعار های مجموعه فراتوان خودرو ایرانیان همیشه حرفه ای بودن و سرعت بالای انجام کار کار آموزان میباشد به همین علت ما تصمیم گرفتیم تا با انتشار این مطلب برای شما دانش پذیران و همکاران عزیز در این صنف سرعت انجام کار را در مورد انواع سیستم های ایموبلایزر بالا برده تا کار را به صورت حرفه ای انجام دهید .

شناخت انواع ایموبلایزر به کار رفته در خودرو از روی سال ساخت

به طور کلی انواع سیستم ایمبلایزر به کار رفته در خودروهای تولید شرکت سایپا به صورت زیر میباشد :

از سال 86 تا 90 سیستم ایموبلایزر زیمنس و والئو ( در تعدادی از خودرو های تولید سال 90 سیستم ایموبلایزر بوش نصب گردیده است )

از سال 90 تا 92 : سیستم ایموبلایزر بوش .همانطور که در بالاتر  توضیح داده شد در برخی از خودروهای تولید همان سال 90 نیز سیستم بوش به کار رفته است.

سال 92 و 93 : سیستم های ایموبلایزر زیمنس ای سی یو 2 (ICU 2 ) و زیمنس ای سی یو 3 ( ICU3 ) و زیمنس اس اس ای تی (SSAT ) به ترتیب بر نام برده نصب شده اند.

از سال 94 تا 98 : سیستم های ایموبلایزر سی ای ام (CIM ) , سی ای ام 1 ( CIM 1 ) , سی ای ام 2 ( CIM 2 ) , ال زد ان اف (LZNF ) به ترتیب نام برده بر روی خودرو ها نصب شده اند .

از سال 98 تا امروزه (سال 1402) به علاوه سیستم ایموبلایزر سی ای ام ( CIM ) سیستم ایموبلایزر کیزنس ( Kesens ) نیز بر روی خودرو های تولید شرکت سایپا نصب شده است .

انواع ایموبلایزر به کار رفته در خودروهای تولید ایرانخودرو

در خودرو های تولید شرکت ایرانخودرو از سال 87 سیستم ایموبلایزر بر روی خودرو های پژو 405 و سمند و پیکان وانت نصب شده است . 

ایرانخودرو ایموبلایزر های  زیمنس ,icu1 , valeo , bosch را تا سال 92  بر روی خودروی پژو 405 و سمند  نصب کرده است و از سال 92 سیستم زیمنس ای سی یو 2 (icu 2 ) و ssat را به خودرو 405 و سمند اضافه کرد .

از سال 1393به بعد ایرانخودرو  سیستمی به نام CIM و cim1 و CIM 2 و kesens و isu 2.5 را بر روی 405 و سمند اضافه کرده است . 

از سال 92 ایرانخودرو بر روی خودرو های رانا و پژو 206 سیستم ایموبلایزری به نام زیمنسن کن ( Can ) را نصب کرد 

از سال 93 تا 95 ایموبلایزر Ssat و Cim بر روی خودرو 206 و ایموبلایزر Cim را بر روی خودرو رانا نصب شده است . 

از سال 95 تا 98  سیستم ایموبلایزر جدیدی علاوه بر Cim به نام غرب استیل ( MAW یا همان ماو )و بوش ME17 بر روی خودروی پژو 206 نصب شده است .

از سال 98 تا 1401 به علاوه سیستم های نام برده سیستم جدیدی به نام Kesens و Isu2.5 بر روی خودرو 206 نصب شده است و از سال 1401 به بعد ایموبلایزر اعظام SB 16 و IPCO I16 و AECS به خودرو پژو 206 اضافه شده است .

از سال 87 تا 93 سیستم زیمنس ICU1 بر روی خودرو پیکان وانت نصب گردید و از سال 93 تا 95 ایموبلایزر CIM به این خودرو اضافه شد 

در سال 93 ایرانخودرو ماشین جدیدی به نام دنا را با سیستم ایموبلایزرCIM , بوش 7.4.9 وارد بازار کرد این سیستم تا سال 96 بر روی خودرو دنا نصب شده است و از سال 96 به بعد ایموبلایزر بوش ME17 را بر روی این خودرو نصب کرده است 

از سال 1400 ایرانخودرو سیستم ایموبلایزر جدیدی به نام S2 بر روی خودرو دنا نصب نموده است .

 

منبع کتاب الفبای تعریف کلید و ریموت نوشته مهندس صادق محمد نژاد 

شما میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و فرا گرفتن آموزش های حرفه ای مبتنی بر سیستم ایموبلایزر در دوره های آموزش حرفه ای سیستم ایموبلایزر مجموعه فراتوان خودرو ایرانیان با مدرک معتبر سازمان فنی و حرفه ای شرکت کنید .